Tja. Bladen. Wegen anno nu de kosten van het bladenmaken nog op tegen de opbrengsten van advertenties? Kortweg? Nee. De komst van online platforms, socials en influencers hebben adverteerders een heel nieuwe richting gegeven, terwijl de resultaten online meetbaarder en dus beheersbaarder lijken. Naamsbekendheid, productstrategie, imagebuilding… Uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om de knikkers: verhoging van de omzet met een factor die hoger ligt dan nul.
Toch zien we weer een trend naar de glossy’s komen. Goed gemaakte magazines met een mooie opmaak en verzorgde inhoud. Dat is onderscheidend. Dat vormt de niche. Le Detail vertaalt dit graag naar een document voor de consument. Een houvast. Ooit waren we te vroeg met het inzetten van augmented reality, nu maakt QR deel uit van ons dagelijks leven. Alle ingrediënten van crossmedia gebruiken voor een fijn leesbaar en prettig door te kijken blad. Talent, creativiteit en verstand inzetten voor de perfecte omlijsting van landelijke, regionale en lokale advertenties. Verleden tijd of toekomstmuziek?
Zilver Magazine in de Zaanstreek
In 2016 gaf Le Detail een nieuw en vernieuwend blad uit: Zilver. Met de nadruk op mooie verhalen, interviews met Zaankanters, columns van coryfeeën, interessante artikelen over cultuur, uitgaan, shoppen, auto’s, sport, werk en maatschappelijke onderwerpen.
Vaste rubrieken waren koken, man en paard, eventz, trendz, shopz en bookz.
Zilver ging vroegtijdig ten onder aan de hoge productiekosten en lage opbrengsten. Le Detail wilde Zilver namelijk gratis naar de lezers brengen, huis-aan-huis. Soms blijken dromen precies dat te zijn: dromen. En toch is deze droom nog steeds een wens…
Hoome: Zaans koopwoningaanbod
Drieëntwintig jaar lang heeft Le Detail voor de NVM Makelaars Zaanstreek de maandelijkse uitgave van het koopwoningaanbod verzorgd.
Met artikelen over bewoners in alle hoeken van de Zaanstreek. Hun verhuisbehoeften en wooneisen kwamen in deze uitgave op een beeldende wijze aan bod, naast de welbekende presentatie van het koopwoningaanbod.
In 2015 viel voorlopig het doek voor deze printuitgave. Funda vult het overzicht van aanbod ruimschoots op. Echter, in een sterk veranderende woningmarkt weet je maar nooit of we teruggaan naar Hoome.
Wonen in Alkmaar en omgeving
Printmedia en koopwoningen gaan goed samen. In een markt waarin aankoop en verkoop redelijk in balans zijn. Wanneer de meter meer doorslaat naar één van de zijden is de behoefte van makelaars en verkopers om te adverteren nu eenmaal lager.
Le Detail gelooft in de kracht van een medium, print of digitaal, waarin ook de latente verhuizer wordt aangesproken. Want om te verhuizen moet je toch een keer op het idee komen. Zien dat het eerst onhaalbaar geachte toch binnen bereik blijkt te liggen. Een duidelijk overzicht van het regionale aanbod kan dan net de trigger zijn.
Zaanse Glans voor de Schans
In opdracht van Stichting de Zaanse Schans heeft Le Detail ter ere van het vijftigjarig bestaan van de Zaanse Schans een glossy uitgebracht.
Gebruikmakend van bestaande fotografie werden de reportages samengesteld en gepresenteerd, interviews en de redactionele bijdragen lagen volledig in handen van Le Detail. Evenals de advertentiewerving want het moest wel betaalbaar blijven.
De stichting denkt alweer na over een goede reden om opnieuw een glossy uit te brengen. Nou, gewoon omdat het zo’n mooi presentatiemiddel is…
Prettig Winkelen in de Metropoolregio
Le Detail was in 1994 haar tijd ver vooruit door een maandblad uit te geven in Amsterdam-Noord. Toen nog geen sexy stadsdeel. In 1996 kwam daar Nieuw-West bij, lang voordat deze tuinstad hip was.
Prettig Winkelen vertelde over de ondernemers, op een andere manier dan de gevestigde orde. Meer aandacht voor de mens, wat minder nadruk op het product. Koersen op de gunfactor.
De middenstand kreeg het hard voor de kiezen. In tijden van recessie bleek het niet vol te houden om de bladen uit te blijven brengen. De formule om de verdieping te zoeken boven de commercie blijft bestaan.
Job-Info, waar het mee begon
In 1989 startte Le Detail met een vacaturekrant. Uiteenlopende branches plaatsten hun annonces om nieuw personeel te werven.
In een later stadium kwamen daar de diverse presentaties voor opleidingen bij. Met een open dagen kalender. Informatie voor werk- en opleidingzoekenden, beschikbaar via de arbeidsbureau’s, later centrum voor werk en inkomen, het voortgezet onderwijs, bibliotheken, sollicitatieclubs en gemeentelijke instellingen.
Nadat de zorg voor een bloeiperiode zorgde, hield na twintig jaar Job-Info op te bestaan. Met achterlating van heel veel ervaring en kennis.